Sfenks Sembolü Neyi İfade Ediyor?
Kategori: Gizli Semboller
Eski devirlerde yaşamış inisiyeler, insanın yapısını meydana getiren
unsurları biraraya getirerek "Sfenks" sembolü ile ifade etmişlerdir. O
dönemlerin değişik toplumlarında, değişik sfenksler yapılmışsa da sembolize
ettikleri anlam aynıdır: insanın yapısı.
Yapı sözü ile kastedilen, insanı meydana getiren unsurlar olduğu kadar, aynı
zamanda onun bu dünya ortamında tezahür etmekte olan başlıca mizaçlarıdır.
Eskiler, insanları mizaçlarına göre üç sınıfa ayırırlar:
1. Çalışma Adamı
Bu, tamamen bedensel faaliyete yönelik insan tipidir. Yaşamını, vücudunu ağır
işlere koşarak kazanan kişileri bu bölümde ele alabiliriz. Sfenks’teki sığır,
bunun sembolüdür. Bu ayrıca, bir insanın fiziksel güçlerini de temsil
etmektedir.
Cesaret Adamı
Bu, cesur, mücadeleci ve kavgacı insan tipidir. Didişken tabiatlı ve
mücadelenin her türlüsüne eğilimli olan, bunu seven mizaçta insanlar kastedilir.
Sfenks’teki aslan, bunun sembolüdür. Bu, aynı zamanda bir insanın duygusal
yapısını, moral güçlerini de temsil eder.
Zihin Adamı
Bu, düşünen, hayal kuran insan tipidir. İmajinasyon (imgeleme) melekesini
kullanan sanatçılar, düşünürler, bilim adamları vs. bu bölüme girerler.
Sfenks’teki kartal, bunun sembolüdür. Bu sembol, aynı zamanda bir insandaki
zihin gücünü de temsil etmektedir.
O devirlerin çeşitli toplumlarında bu sembollerin yerini başkaları almış
olabilir. Fakat anlam aynıdır. Bu üç unsur, biraraya getirilmiş ve yüksek bir
prensip tarafından yönetilir şekilde tasvir edilir ki bu da melek-insan başı
tarzında sembolleştirilir. İnsanın ilâhî özü anlatılmak istenir.
Bunlar, dünya üzerindeki değişik mizaçlardaki insanları ifade etmekle birlikte,
bir insanda mevcut olan üç unsuru da temsil ederler. Çünkü tüm insanlarda
bunların üçü de vardır ama biri veya ikisi daha baskın durumda olduklarından
değişik insan karakterlerinin oluşmasına etki ederler.
Ayrıca üçü de sırasıyla fizik bedeni, astral bedeni ve psişik bedeni temsil
ederler. Dünya hayatına, enkarnasyona bağlı bu üç unsuru biraraya getiren ve
yöneten de ruh varlığıdır, şuurdur; ki bunu da melek-insan olarak ifade
etmişlerdir.
O devrin inisiyelerinin bu üç unsuru birer hayvanla ifade etmeleri boşuna
değildi. Çünkü bunlar bedene ilişkin özelliklerdir ve kontrol edilmeye, insanın
ilâhî özü tarafından yönetilmeye muhtaçtırlar. Bunlar bizde yaşamakta olan üç
hayvan olarak ele alınmaktadır. İnsan dünya hayatı süresince bunları ne derecede
yönetebilecek, kontrol edebilecek denli gelişirse, Sfenks sembolünde var olan o
insan başı ya da melek ile temsil edilmiş ruh varlığı, bu üç hayvanı, bu üç
unsuru o denli yönetebiliyor, kontrol edebiliyor demektir.
Bu, o kişinin gelişiminin de bir ölçüsü olmaktadır. İnisiyatik çalışmaların en
büyük hedeflerinden biri de budur. Bu, aynı zamanda nefsin kontrolü de demektir.
Bedensel, duygusal ve zihinsel faaliyete olabildiğince hâkimiyet, bunların
çalışmasına olabildiğince şuurluluk kazandırmak hedeflenir. Bu, kendini tanıma
çalışmasıdır. Önce içimizdeki sığırı, aslanı ve kartalı bilmemiz, sonra da bu
kendi içgüdülerine göre yaşamakta, yani dilediği yerde otlamakta, dilediğini
parçalamakta, dilediğini düşünüp hayal kurmakta olan hayvancıkların ağzına birer
gem vurup, "şimdi gel, benim sana göstereceğim daha şuurlu bir istikamete yönel"
diyebilme seviyesine ulaşabilmemiz kastedilir.
Fiziksel, duygusal ve zihinsel hayatımız ne denli şuurlandırılırsa, ruh varlığı
(ya da ilâhî öz) da bu beden üzerinde o denli etkili demektir ki bu, yüksek
tesirleri alabilmek, olup biteni daha seyyal açılardan sezip kavrayabilmek
bakımından inisiyatik çalışmalarda aranan başlıca prensiptir.
Sfenks, aynı zamanda insan hayatının dört safhasını da temsil eder: Çocukluk,
gençlik, olgunluk, ihtiyarlık. Bedensel faaliyete, cesarete ve atılganlığa,
zihinsel faaliyete ve bu üçünün sentezine yönelindiği dönemleri sembolize eder.
Kaynak:
www.delinetciler.net/forum/doga-ustu-olaylar/28783-sfenks-sembolu-neyi-ifade-ediyordu.html
İLGİLİ YAZILAR
1946total visits,1visits today